Szülők feladatai
A szülőknek amikor közösségbe engedik ételallergiás gyermeküket vannak bizonyos feladataik/köztelezettségeik, hogy gyermekük az adott közösségben biztonságban érezze magát.
A biztonságos környezet megteremtése csak a három oldalú (Iskola, szülő, kezelőorvos) partneri kapcsolatokon keresztül valósítható meg.
Itt most a szülői feladatokat foglaljuk pontokba.
- A közösségbe kerüléskor fel kell világosítani az iskolát a gyermek allergiájáról, súlyosságáról a jellegzetes tüneteiről.
- A szükséges megszorító diétát át kell beszélni, és áttekinteni, hogy a közösség mit tud nyújtani.
- Ha a közösség nem képes a teljes diétát biztosítani, milyen módjai vannak az egyéni étkezésnek.
- Amennyiben a gyermek ételallergiája súlyos és AAI-t írt fel a kezelőorvos azt tudassák a közösséggel.
- Mindig legyen a gyermeknél nem lejáratos, fel címkézett dobozban tartott AAI. Szakmai ajánlások alapján lehetőleg kettő.
- A szülő időközönként ellenőrizze a fel nem használt AAI szavatossági idejét.
- Az egyénre szabott kezelési tervet és sürgősségi, vészhelyzeti telefonszámot jól látható helyen hordja a gyermek. (pld: toll tartó, táska egy oldalsó zsebében stb.)
- Amennyiben az életkora a gyermeknek megengedi gondoskodjon a gyermek folyamatos képzéséről a vészhelyzet felismeréséről és ellátásáról.
Szabályok melyeket fontos megtanítani a gyermekeknek
- Moss kezet étkezés elött, vagy amikor megérinted az orrod, szád, ajkad!
- Csak olyan ételt egyél meg el ami számodra készült, nem biztonságos ha más megosztja veled az ételét!
- Saját evőeszközeid- kanalad, villád, poharad, tányérod és szalvétád- használd! Megosztás nem biztonságos.
- Ha allergén kerül a bőrödre, mosd le vagy kérj meg egy felnőttet, hogy mossa le azután moss kezet! Mindenképpen szólj felnőttnek!
- Ha úgy érzed véletlenül olyan ételt fogyasztottál amire allergiás vagy mindenképpen azonnal szólj felnőttnek!
Nagyon fontos a befogadó környezet megteremtése, a kortársak megnyerése, hogy odafigyeljenek az ételallergiás gyermekre. A szülők aktív részvételé az iskolatársak és a szüleiknek a képzésében, segítheti a gyermek és a család nehézségek megértését, elfogadását és a iskolai bántalmazás csökkenéséhez vezethet.